Secawan Koko Kehidupan

5 Tips Untuk Bersedia Menghadapi Temuduga

0

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Tahniah kepada anda yang terpilih untuk dipanggil untuk temuduga. Tidak kira temuduga kerajaan ataupun swasta, temuduga ini ialah proses penapisan yang di laksanakan oleh pihak majikan, bagi memilih calon-calon yang paling sesuai untuk di ambil bekerja.

Berdasarkan hasil kajian yang telah saya lakukan, terdapat juga pelajar yang mempunyai rekod akademik yang cemerlang masa di universiti tidak berjaya meyakinkan panel semasa temuduga.

Persoalannya ialah, kenapa panel tidak yakin dengan mereka, calon-calon yang mempuyai rekod akademik yang cemerlang.

adakah-anda-bersedia-untuk-temuduga

1. Memiliki Kelulusan Yang Cemerlang Samada Ijazah, Diploma mahupun Sijil

Bukan bekas graduan yang mempunyai CGPA4.0 yang dicari oleh panel penemuduga akan tetapi adalah mereka yang mampu dan berkelayakan untuk menanggung kerja yang bakal disandang.

Kelulusan yang cemerlang ini cuma membantu dari segi meningkatkan peratus kebarangkalian kita untuk dipanggil menghadiri temuduga.

Jika anda memiliki keputusan yang cemerlang sekalipun, akan tetapi tidak cemerlang semasa sesi temuduga anda juga boleh gagal.

2. Banyak Bercakap SemasaTemuduga

Banyak becakap semasa temuduga akan menunjukkan bahawa kita seorang yang peramah dan yakin. Namun, kita juga perlu melihat kepada butiran dalam percakapan kita.

Adakah kita bercakap sesuatu yang tidak kena mengena atau tidak membawa erti berkenaan soalan yang ditanya? Jika ya, buruk padahnya yang diterima jika anda berbuat sedemikian.

Apa yang penting adalah, setiap yang kita ucapkan haruslah berkaitan dengan dengan soalan yang ditanya oleh panel penemuduga bukannya jawapan yang meleret-leret atau syok sendiri.

3. Lebih Lama Ditemuduga, Lebih Tinggi peluang untuk Lulus Temuduga

Tidak semestinya jika akan lulus temuduga tersebut jika kita ditemuduga dalam 30-45 minit.

Semuanya bergantung kepada kualiti kita dalam proses temuduga tersebut samada dari segi kebolehan kita menjawab soalan, penampilan diri kita, kelayakan kita, bakat, kekreatifan kita dan lain-lain lagi.

4. Ada Surat Sokongan/Kabel

Terdapat tanggapan segelintir pihak bahawa mereka pasti akan dapat pekerjaan yang di hajati jika mempunyai surat sokongan atau kabel.

Sebenarnya tanggapan ini tidak seratus-peratus benar. Sekiranya kita memiliki kabel taupun orang dalam, tidak dinafikan kadang-kadang ianya membantu kita berjaya dalam temuduga.

Akan tetapi adakah kesemuanya yang menggunakan kabel ini berjaya? Tidak sama sekali. Berapa kerat saja yang menggunakan kabel ataupun orang dalam yang berjaya dalam temuduga kerja kerajaan.

Ada kabel sahaja tidak berguna jika semasa temuduga menggelabah dan gagal menawan hati panel penemuduga.Daripada pemerhatian saya, kebanyakan calon yang berjaya dalam temuduga tersebut adalah mereka yang berusaha sendiri tanpa menggunakan sebarang bantuan dalaman.

Apa yang saya tahu, melalui temuduga SPA, boleh dikatakan tiada calon yang menggunakan kabel yang berjaya dalam temuduga tersebut sekiranya calon tersebut memang benar-benar tidak layak.

Cuba kita fikirkan, kita mahukan pekerjaan yang tetap secara halal dan bersih serta juga adil. Adakah kita sanggup untuk mendapat pekerjaan tetap secara tidak bersih dan tidak jujur?

5. Panel Penemuduga Sukakan Saya

Suasana temuduga meriah, ceria dan ada gelak ketawa. Sudah pasti kita menyangka kita akan berjaya. Belum tentu…Ini semua taktik je.. Hehehhe Tetapi tidak dinafikan juga jika panel penemuduga memang benar sukakan kita, mereka akan kelihatan mesra dan ceria.

Ada dua kemungkinan di sini, samada kita memang benar-benar disukai atau mereka sekadar menjaga hati kita saja. Ingat: anda perlu bersedia untuk berjaya.

Persediaan yang rapi perlu dilakukan untuk menghadapi temuduga. Kita juga perlu banyak berdoa kepada Tuhan dan berbuat baik kepada orang lain dan apabila kita ada semua resepi itu, tidak mustahil untuk kita berjaya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.