Nak Bayar Kad Kredit Menggunakan Personal Loan?

Baca ni. Kalau tak, boleh naya terutama sekali kalau terlebih seronok nak meminjam dari bank ni!

4

Harini saya nak bercakap tentang pinjaman peribadi ataupun personal loan.

Bayangkan kalau anda nak bayar kad kredit anda menggunakan personal loan.

Bagus ke tak sebenarnya?

Apa pros and cons gunakan personal loan untuk bayar kad kredit? Lagi untung atau lagi rugi pada jangka masa yang panjang?

Berapa Anda Bayar Bulan-bulan Untuk Kad Kredit Anda?

Perkara pertama yang anda kena kira ialah berapa banyak yang anda bayar untuk kad kredit anda setiap bulan.

Kalau ada 1 kad, mudah sahaja. Anda memang tahu berapa banyak bayaran minima setiap bulan.

Kalau banyak kad, macam mana?

Ada tak yang anda bayar setiap bulan menggunakan kad kredit anda?

Sebagai contoh kalau anda ada kad kredit Maybank dan juga Bank Islam.

Satunya sudah maxed out pada RM5,000 dan satu lagi dah pakai sampai RM2,200.

Kad Maybank minima bulanan: RM250 dan Bank Islam pula RM115. (Kiraan ini hanya anggaran sahaja sebagai contoh)

Tambah dua-dua dan anda akan mendapat jumlah bayaran anda kena bayar setiap bulan.

Tapi ingat: kalau anda bayar minima sahaja, anda akan mengambil masa yang lama untuk melangsaikan hutang kad kredit anda.

Kalau anda dah tahu berapa banyak anda bayar bulan-bulan, anda kena tahu pula ni:

Berapa banyak yang anda kena bayar setiap bulan kalau anda pakai pinjaman peribadi?

Lagi banyak ke lagi sedikit?

Contoh kalau ada dua kad macam saya cakap sebelum ni.

Bila gabung anda ada hutang sebanyak RM7,200.

Anda pun terfikir nak buat pinjaman peribadi sebanyak RM10,000.

Anda “untung” RM2,800.

Berapa banyak anda kena bayar kalau buat pinjaman peribadi sebanyak RM10,000.

Bergantung kepada bank yang menawarkannya.

Macam yang anda tahu, setiap bank lain kadarnya.

Ada yang kadarnya rendah, ada yang kadarnya tinggi. Bergantung kepada apa bank kegemaran anda ingin berikan kepada anda.

berapa jumlah yang anda sebenarnya kena bayar apabila meminjam pinjaman peribadi?

Bila dah tahu berapa banyak yang anda nak pinjam, anda kena tahu berapa jumlah yang anda kena bayar. Maksudnya jumlah keseluruhan pada akhirnya. Berapa jumlah sebenarnya. Jumlah yang anda pinjam ditambah dengan bunga.

Itu jumlah besar yang perlu anda tahu.

loan photo

Semua ni hutang brader…

Berapa jumlah yang anda sebenarnya kena bayar apabila anda membayar hanya minimum kad kredit anda?

Bila dah tahu jumlah yang anda kena bayar untuk kad kredit kepada bank pada akhirnya dan juga jumlah yang anda kena bayar kepada bank jika anda ambil pinjaman peribadi.

Kemudian, macam yang anda sendiri tahu, anda kena…

tolak jumlah kena bayar guna kad kredit dan pinjaman peribadi

Dapat tak untung?

Kalau untung, bagus.

Kalau tidak, tak bagus.

Sekarang kita tengok aliran wang pula…

Tolak jumlah bayaran bulanan kad kredit dan pinjaman peribadi, berapa?

Ini penting. Bagi saya aliran tunai ialah “raja”.

Dan bila aliran tunai cantik, bagus dah tu. Boleh buat simpanan.

Macam saya cakap sebelum ni, kad kredit dua-dua tambah, kena bayar berapa minima bulanan? Dan anda pula bayar berapa setiap bulan?

Kemudian, anda kena tambah bayaran bulanan kad kredit anda kemudiannya anda tolak dengan berapa anda kena bayar kalau guna pinjaman peribadi.

Kad 1 + Kad 2 = RM350 sebulan (hutang RM7,200)

Pinjaman Peribadi RM10,000 = RM200 sebulan (dapat lebih RM2,800)

Nampak macam jimat RM150 bayaran bulan-bulan kan?

Hmm…

Ini langkah terakhir yang anda kena fikir…

Untung tak pinjaman peribadi dalam keadaan anda?

Bila tengok dua ni:

  1. Jumlah kena bayar dan juga…
  2. Aliran tunai

Untung tak untuk anda?

Kalau untung, bolehlah ambil pinjaman peribadi untuk setelkan hutang kad kredit.

Kalau tak, tak payah lah.

Apa pula pendapat anda? Cuba kongsi dalam komen di bawah…

4 Comments
  1. Norman says

    sy rasa lg untung buat pinjaman peribadi utk langsaikan hutang kad kredit…lg pun bulanan yg sy kna byr utk kad kredit terlalu tinggi….ataupun apa cara lain yg perlu sy kena buat utk meringankan beban pembayaran kad kredit yg terlalu tinggi??

    1. Abdul Rahman says

      Itu yang saya maksudkan dalam artikel ni. Cuba tengok, apa yang untung pada akhirnya. Kalau pakai pinjaman peribadi lagi untung, buat pinjaman tu dan habiskan hutang Norman tu.

  2. Michell Lee says

    Dear Editor,

    Please find the below / attached for your attention and kind consideration a press release on Hong Leong Bank’s Mastercard® Credit Card promotion under #HelloHappy Campaign, catered exclusively to avid shoppers and travellers.

    We hope this press release will interest your pages.

    Thank you very much.

    ————————————–

    FOR IMMEDIATE RELEASE

    DON’T WORRY, BE HAPPY WITH HONG LEONG CREDIT CARDS

    Kuala Lumpur, 11 April 2018 – Do you want that new gadget in the display window, but unable to afford it on a large single payment? What about furthering your studies? Taking too long to save up for that dream holiday?

    Hong Leong Bank and Mastercard® open these (and many, many more) doors with an exclusive #HelloHappy campaign, giving you an unprecedented credit card facility that simply allows you to break down large payments into manageable monthly instalments.

    From 14 February 2018 to 30 June 2018, spend a minimum of RM500 on any item from any retailer, and get the option to spread out the payments over 18 months with absolutely zero interest. Want to settle payments early? Zero penalties for this too.

    Just call 03-76268899 to convert your spending!

    In addition to this, HLB also offers 8% unlimited cash back for a minimum spend of RM500 for overseas travellers. Total usage on both principal and supplementary cards outside Malaysia will be automatically accumulated within the same calendar month.

    Just swipe your Hong Leong Bank credit card on your next purchase. No registration required.

    Need more info? Visit http://www.hlb.com.my/hellohappy.

    You might want to hurry as this is a limited time deal.

    -Ends-

    About Hong Leong Bank Berhad

    Hong Leong Bank Berhad is one of the leading financial services organisations in Malaysia. With a heritage of more than 100 years, it provides comprehensive financial services covering consumer banking, business banking and trade finance, treasury, branch and transaction banking, wealth management, private banking and Islamic financial services. Hong Leong Bank, which has won awards for its innovations in the financial services space, also has one of the largest service and distribution network of branches and business centres in Malaysia.

    With a proven track record in value creation and a highly recognised brand, Hong Leong Bank has also been extending its footprint in the region, with branches in Singapore and Hong Kong and wholly owned subsidiaries in Vietnam and Cambodia. In China, the Bank is a substantial shareholder in Bank of Chengdu Co., Ltd., Sichuan and in a consumer finance joint venture.

    Hong Leong Bank is a subsidiary of Hong Leong Financial Group Berhad, the financial services arm of the Hong Leong Group. Apart from banking, Hong Leong Financial Group is involved in the provision of insurance and takaful, as well as investment banking, unit trust, fund management and stock broking services.

    For further information, please visit http://www.hlb.com.my or contact:

    Media contacts:

    Cairil Irwan
    Group Corporate Affairs & Public Relations
    DID: +6032081 8888 Extn 61915
    Email: cairil@hlbb.hongleong.com.my

    Christine Wong

    Group Corporate Affairs & Public Relations

    DID: +6032081 8888 Extn 61923

    Email: christinewongps@hlbb.hongleong.com.my

    1. Abdul Rahman says

      You know, you should use Hubungi Kami page to send a press release.

Leave A Reply

Your email address will not be published.