Secawan Koko Kehidupan

Nak Bayar Kad Kredit Menggunakan Personal Loan?

Baca ni. Kalau tak, boleh naya terutama sekali kalau terlebih seronok nak meminjam dari bank ni!

0

Harini saya nak bercakap tentang pinjaman peribadi ataupun personal loan.

Bayangkan kalau anda nak bayar kad kredit anda menggunakan personal loan.

Bagus ke tak sebenarnya?

Apa pros and cons gunakan personal loan untuk bayar kad kredit? Lagi untung atau lagi rugi pada jangka masa yang panjang?

Berapa Anda Bayar Bulan-bulan Untuk Kad Kredit Anda?

Perkara pertama yang anda kena kira ialah berapa banyak yang anda bayar untuk kad kredit anda setiap bulan.

Kalau ada 1 kad, mudah sahaja. Anda memang tahu berapa banyak bayaran minima setiap bulan.

Kalau banyak kad, macam mana?

Ada tak yang anda bayar setiap bulan menggunakan kad kredit anda?

Sebagai contoh kalau anda ada kad kredit Maybank dan juga Bank Islam.

Satunya sudah maxed out pada RM5,000 dan satu lagi dah pakai sampai RM2,200.

Kad Maybank minima bulanan: RM250 dan Bank Islam pula RM115. (Kiraan ini hanya anggaran sahaja sebagai contoh)

Tambah dua-dua dan anda akan mendapat jumlah bayaran anda kena bayar setiap bulan.

Tapi ingat: kalau anda bayar minima sahaja, anda akan mengambil masa yang lama untuk melangsaikan hutang kad kredit anda.

Kalau anda dah tahu berapa banyak anda bayar bulan-bulan, anda kena tahu pula ni:

Berapa banyak yang anda kena bayar setiap bulan kalau anda pakai pinjaman peribadi?

Lagi banyak ke lagi sedikit?

Contoh kalau ada dua kad macam saya cakap sebelum ni.

Bila gabung anda ada hutang sebanyak RM7,200.

Anda pun terfikir nak buat pinjaman peribadi sebanyak RM10,000.

Anda “untung” RM2,800.

Berapa banyak anda kena bayar kalau buat pinjaman peribadi sebanyak RM10,000.

Bergantung kepada bank yang menawarkannya.

Macam yang anda tahu, setiap bank lain kadarnya.

Ada yang kadarnya rendah, ada yang kadarnya tinggi. Bergantung kepada apa bank kegemaran anda ingin berikan kepada anda.

berapa jumlah yang anda sebenarnya kena bayar apabila meminjam pinjaman peribadi?

Bila dah tahu berapa banyak yang anda nak pinjam, anda kena tahu berapa jumlah yang anda kena bayar. Maksudnya jumlah keseluruhan pada akhirnya. Berapa jumlah sebenarnya. Jumlah yang anda pinjam ditambah dengan bunga.

Itu jumlah besar yang perlu anda tahu.

loan photo

Semua ni hutang brader…

Berapa jumlah yang anda sebenarnya kena bayar apabila anda membayar hanya minimum kad kredit anda?

Bila dah tahu jumlah yang anda kena bayar untuk kad kredit kepada bank pada akhirnya dan juga jumlah yang anda kena bayar kepada bank jika anda ambil pinjaman peribadi.

Kemudian, macam yang anda sendiri tahu, anda kena…

tolak jumlah kena bayar guna kad kredit dan pinjaman peribadi

Dapat tak untung?

Kalau untung, bagus.

Kalau tidak, tak bagus.

Sekarang kita tengok aliran wang pula…

Tolak jumlah bayaran bulanan kad kredit dan pinjaman peribadi, berapa?

Ini penting. Bagi saya aliran tunai ialah “raja”.

Dan bila aliran tunai cantik, bagus dah tu. Boleh buat simpanan.

Macam saya cakap sebelum ni, kad kredit dua-dua tambah, kena bayar berapa minima bulanan? Dan anda pula bayar berapa setiap bulan?

Kemudian, anda kena tambah bayaran bulanan kad kredit anda kemudiannya anda tolak dengan berapa anda kena bayar kalau guna pinjaman peribadi.

Kad 1 + Kad 2 = RM350 sebulan (hutang RM7,200)

Pinjaman Peribadi RM10,000 = RM200 sebulan (dapat lebih RM2,800)

Nampak macam jimat RM150 bayaran bulan-bulan kan?

Hmm…

Ini langkah terakhir yang anda kena fikir…

Untung tak pinjaman peribadi dalam keadaan anda?

Bila tengok dua ni:

  1. Jumlah kena bayar dan juga…
  2. Aliran tunai

Untung tak untuk anda?

Kalau untung, bolehlah ambil pinjaman peribadi untuk setelkan hutang kad kredit.

Kalau tak, tak payah lah.

Apa pula pendapat anda? Cuba kongsi dalam komen di bawah…

Leave A Reply

Your email address will not be published.