Apa Nak Buat Kalau Cinta Tidak Direstui

Semua orang mahukan cinta.

Tapi tak semua yang dapat apa yang dia mahukan.

Itulah kisah cinta. Ada yang dapat, dan ada yang melepas.

Ada yang mahukan satu cinta dan menghabiskan 1/4 hidupnya untuk mencarinya tetapi tidak terjumpa-jumpa lagi.

Ah, apa susahnya cinta ni?

Senang untuk yang tidak berkira.

Sambung membaca Apa Nak Buat Kalau Cinta Tidak Direstui

Kalau Rasa Hidup Ni Tak Bernilai, Baca Ni

Life begins at 1.

Bukan satu seperti satu yang kita anggap masa tu. Bukan ikut tahun.

Tapi ikut detik.

Detik pertama kita buka mata itulah waktu kita. Waktu hidup kita bermula. Ramai orang hidup dengan pelbagai mimpi dan kebanyakan mimpi kita adalah indah-indah belaka. Hidup ini macam tulah: kalau takde mimpi indah, tidak rasalah nikmat hidup dunia.

Semua orang ada kisah mereka yang tersendiri. Itu tak dapat kita nafikan. Hidup ini bukanlah sesuatu yang kita sangkakan hanya satu perjalanan yang mudah.
Tak.

Hidup ini ada pelbagai jenis perjalanan. Dan tak tahu pun sama ada ianya bagus ataupun tidak. Kita kena lalui barulah kita tahu sama ada kita mahukannya ataupun tidak.

Sambung membaca Kalau Rasa Hidup Ni Tak Bernilai, Baca Ni

Apa Patut Dibuat Kalau Patah Hati

Ramai orang akan berasa patah hati di dalam peringkat tertentu di dalam hidupnya. Bukan apa, kadang-kala kita rasakan hidup ini sangat sukar dan tak nampak kesudahan akan kesukaran yang kita hadapi.

Bukan apa, hidup ini memang sukar. Tak dapat dinafikan terdapat pelbagai cabaran. Dengan sekarang ini ada peningkatan kos hidup, ramai orang asing datang ambil kerja, dan macam-macam lagi.

Kadang-kala masalah itu bukan datang dari luar tapi datang dari dalam diri kita.

Perasaan yang datang sebab kita ingat hidup kita ni susah. Kesukaran ini tak dialami oleh orang lain.

Sambung membaca Apa Patut Dibuat Kalau Patah Hati

Cara Belajar Programming

“Bang, nak belajar programming language yang mana satu?”

So, nak tahu macam mana nak belajar programming?

Untuk mereka yang ingin mempelajari bahasa pengaturcaraan, ada satu infografik mudah yang boleh anda tengok. Bagi saya sebenarnya kita boleh belajar apa pun terutama sekali bila kita minat nak buat sesuatu.

Boleh klik pada gambar untuk paparan lebih besar. Mungkin lagi sesuai kalau pakai laptop ataupun desktop.

which-programming-language-should-i-learn-first-infographic

Sambung membaca Cara Belajar Programming

Kisah Tokei Ramly Burger

Dalam dunia penuh negativiti ni, kisah Ramly Burger ni adalah satu kisah yang membanggakan kita semua. Cuba baca.

Kalau korang tanya aku siapakah antara usahawan Melayu yang aku paling kagumi, jawapan aku adalah Datuk Ramly Mokni yang famous dengan burgernya, RAMLY. Ramly ni ‘media shy’ sikit sebab itu JARANG SANGAT kita baca kisah-kisah beliau dalam media. Ramly ni asal dari Tanjung Piandang, Perak (dibesarkan di Selangor) dan ada 16 adik beradik!

Segalanya bermula pada tahun 1978 bila negara kecoh isu halal haram daging burger ni sebab kebanyakan burger masa tu diimport dari luar negara, jadi Ramly ambil keputusan buat sendiri burger daging di rumah bersama isterinya. Dengan modal RM2,000, mereka buat sendiri burger daging secara manual (tanpa mesin) di flat Jalan Haji Hussein, Kampung Baru. Mula-mulanya tak dapat sambutan sebab orang Melayu tak banyak makan burger, tapi perlahan-lahan Ramly buka banyak stall burger dekat area Chow Kit dan sejak itu permintaan daging burgernya bertambah.

Akhirnya dari hanya 200 keping daging sehari, mereka mula mendapat tempahan sehingga 3,000 keping sehari. Tahun 1980 mereka mula buka syarikat dan hanya empat tahun kemudian, mereka telah berjaya buka kilang di Bandar Tun Razak dengan menghasilkan kira-kira 10,000 keping sehari!

Sambung membaca Kisah Tokei Ramly Burger