97 Cara untuk Bakar Lemak Anda Dengan Cepat

Dalam ni bukan ada 1, atau 2 ataupun 7, tetapi 97 cara untuk bakar lemak anda dengan cepat.

Banyak? Cuba sebanyak mana tips yang boleh dan lihat perbezaannya kurang daripada sebulan!

1) MAKAN ENAM hidangan kecil sehari. Menyemarakkan badan anda dengan makanan setiap tiga hingga empat jam boleh meningkatkan metabolisme anda sehingga maksimum. Bukan semua perkara perlu menjadi urusan secara duduk.

2) Lari 10 kali 100 meter dan bakar sehingga 500 kalori.

3) Tunggu dan rehat selama 20 minit sebelum anda cuba lari sekali lagi. Biar metabolisma bekerja untuk anda.

4) Gunakan pinggan yang lagi kecil – itu akan kurangkan berapa banyak makanan yang anda boleh letak di atas meja. Teknik psikologi yang senang nak pakai.

5) Gunakan pinggan warna biru. Kajian menunjukkan yang warna ini boleh memberi kesan seperti mengurangkan selera anda.

6) Daripada makan mayo atau krim masam (sour cream), anda boleh makan Greek yogurt yang tak berlemak – anda boleh menjimatkan 700 kalori dan 100 kalori setiap separuh cawan.

7) Makan kacang dengan membuang kulitnya. Anda akan makan 50% kurang sebab menyampah nak mengupas kulit kacang sebelum makan.

8) Kunyah gula-gula getah tanpa gula berperisa pudina selepas makan. Perisa pudina akan menghantar isyarat ke otak anda bahawa sudah tiba masanya untuk berhenti makan.

9) Makan pistachio bukannya pretzel (ingat Auntie Anne?). Ini sebenarnya cara bakar lemak yang ramai orang sihat guna: gantikan makanan yang kurang sihat dengan yang lebih sihat.

10) Buat power yoga. Boleh bakar 344 kalori dalam satu kelas.

11) Tak payah makan sebelum bersenam (train fasting). Boleh naikkan adrenalin dan kurangkan gula dalam darah.

12) Lari dan joging bergantian. Tukar badan anda menjadi relau pembakar lemak dengan berganti-ganti antara pecut dan berjoging.

13) Gantikan sarapan pagi anda dengan semangkuk oat dan telur yang penuh protein.

14) Bersenam dengan kekasih anda. Pasangan yang berlatih bersama adalah 34% lebih cenderung untuk meneruskan senaman mereka pada jangka masa lebih lama.

15) Makan di meja makan – bukannya di sofa.

16) Minum lebih banyak air. Bila anda dihidrasi, badan anda akan berasa lapar lebih banyak kali.

17) Jangan goreng telur, ayam, itik dan ikan. (Memang ekstrim sedikit kan tip ni? Kurang sikit masuk minyak dalam sistem badan anda)

18) Berenang. Berenanglah beberapa lap ataupun lari di dalam air, kalau anda boleh sentuh lantai kolam renang tu.

19) Ambil gambar “sebelum” anda yang betul-betul. Tak perlu apa-apa filter. Anda akan lebih bermotivasi mengetahui bagaimana rupa anda dan ke arah mana yang ingin anda tuju.

20) Untuk segarkan diri di pagi hari: guna susu skim dan bukannya krim dan gula untuk mengurangkan 105 kalori.

21) Naik basikal ke tempat kerja: bakar 500 kalori sejam.

22) Muat turun aplikasi hebat – seperti app untuk mengira kalori ataupun log bersenam digital – ke dalam telefon pintar anda.

23) Taburkan panko di atas makanan berprotein. Benda ini akan melekat dekat dada ayam yang tak berkulit tanpa perlukan roti berkalori tinggi dan tepung. (Ini untuk sesiapa yang suka makan chicken floss lah).

24) Kalau anda minum protein shake, tambah bayam di dalamnya. ia akan memperbanyakkan lagi fiber di dalamnya – boleh membantu anda rasa lebih kenyang.

25) Makan lebih banyak avokado. Ia dimuatkan dengan lemak berkhasiat yang anda perlukan untuk membenarkan badan anda terus membakar lemak.

26) Kena kawal bahagian kentang dan pasta anda. Makanan kanji yang anda makan sepatutnya tidak melebihi sebuah bola lisut.

27) Cari kata kunci ini di dalam mana-mana menu restoran: grilled, baked, sautéed, steamed, oven-friend, roasted, marinara, dan primavera.

28) Minum teh. Ia dipenuhi dengan antioksida yang bakar lemak.

29) Bagi badan anda tertanya-tanya. Tukar program senaman anda untuk program yang baharu setiap 2-3 bulan.

30) Tengok berapa banyak anda makan protein tu. 85 gram – 140 gram protein pun dah cukup biasanya.

31) Letak towel di konsol treadmill tu. Paksa diri untuk bergerak lebih banyak. Jangan bergantung pada nombor di konsol tersebut.

32) Lakukan squat dengan lebih rajin lagi. Lagi banyak otot yang anda pakai dengan bentuk yang betul, lagi kuat akan anda jadi, dan lagi banyak lemak yang akan anda bakar.

33) Kena banyakkan latih abdomen. Daripada sit up biasa tu, cuba cari senaman yang lebih mencabar yang boleh mendorong otot abdomen anda.

34) Kurangkan makan gula. Hadkan diri anda untuk makan kurang daripada 72 gram setiap hari.

35) Kalau nak makan makanan ringan tu kena pandai-pandai. Popcorn lagi kurang bagi kalori berbanding corn chip.

36) Pergi naik bukit. Anda boleh bakar 700 kalori sejam.

37) Ingat balik waktu anda paling down. Gunakannya sebagai pencetus motivasi yang anda perlu melakukan perubahan.

38) Makan kacang. Kacang mempunyai fiber yang tinggi dan ada protein yang boleh membantu badan untuk bakar lemak.

39) Gabungkan kardio dan angkat berat. Cuba gunakan jumping rope antara set, atau cuba gabungkan beberapa senaman ke dalam satu set.

40) Bangun dari sofa tu. Buat push up, sit up, atau lompat bintang semasa iklan tengah dimainkan di televisyen.

41) Bersihkan dapur anda. Buang apa-apa godaan yang ada di rumah dan anda akan bermungkinan boleh mengikut pelan anda dengan lebih lama.

42) Buat pelan tentang cheat meals anda. Kalau anda betul-betul ikut pelan anda, sekali anda makan, badan anda dah bersedia untuk kurangkan berat badan.

43) Lompat tali untuk 10 minit. Anda akan bakar kalori sama banyak dengan bila anda berjoging selama 15 minit.

44) Jangan berhenti terus makanan kegemaran anda. Senang je anda akan kembali ke tabiat asal anda tu.

45) Tulis gol jangka pendek di dalam kad indeks. Bila dah capai, letakkannya dalam satu kotak kecil. Tengok berapa banyak anda susun kad tu. Mempunyai timbunan pencapaian boleh meningkatkan keyakinan anda.

46) Guna belakang sudu bila cuba makanan bila tengah nak siapkan makanan tu. Lagi sedikit anda dapat kalori berbanding bila anda buat cara biasa.

47) Banyakkan makan fiber. Lentil, kacang, edamame, dan buah pear semuanya sumber yang bagus dengan fiber.

48) Makan coklat gelap (daripada coklat susu). Ada gula yang kurang berbanding  dan mempunyai antioksida yang menambahkan tenaga anda.

49) Jangan hilangkan latihan anda tu. Makan satu keping roti wholemeal dengan peanut butter boleh menghalang anda daripada makan banyak-banyak lepas bersenam.

50) Buat burpee. Ianya senaman kompoun dan akan mengerjakan hampir semua otot di badan anda.

51) Buat pemeriksaan kesihatan. Ramai orang tersedar dan melakukan perubahan apabila diberitahu doktor semasa pemeriksaan kesihatan.

52) Elakkan lif. Naik tnagga dan bakar 100 kalori setiap 10 minit anda naik.

53) Buat push ups setiap pagi. Ia akan memulakan hari anda, dan anda akan mendapat senaman pada bahagian atas badan anda.

54) Jangan basahkan salad anda dengan lemak. Cuka balsamic (Balsamic vinegar) boleh jimatkan 300 kalori berbanding dressing yang lebih berkrim.

55) Tak payah makan fries dan cheese dalam burger tu. Jimat 300 kalori.

56) Tulis semua yang anda makan. Kalau boleh kurangkan 250 kalori setiap hari, anda boleh hilangkan 1 kilogram sebulan.

57) Lari dengan kekangan. Mungkin letakkan sekali ban senaman elastik untuk membuatkan larian itu lebih sukar dan membakar lebih banyak lemak.

58) Jangan elakkan sarapan. Sarapan dengan nutrien yang banyak boleh memulakan pembakaran kalori pada pagi hari. Cuba makan lebih kurang 400-600 kalori dalam sejam anda bangun tu.

59) Pandai-pandai bila makan di luar. Minta pelayan memberikan anda separuh sahaja nasi.

60) Pergi keluar makan dua kali sebulan  daripada dua kali seminggu.

61) Letak manisan di tempat yang sukar dicapai, seperti di rak paling tinggi ataupun dalam bahagian perabot paling dalam.

62) Baru lepas kenduri atau parti? Bawa semua lebihan makanan ke pejabat daripada membiarkan semua tu ada di rumah anda. Biar rakan sekerja anda yang habiskan.

63) Keluar lepak dengan “bersihnya”. Makan buah-buahan sebelum keluar untuk mengelakkan anda melahap macam-macam jenis cip nanti.

64) Lawan kawan dalam main bola keranjang. Anda boleh bakar lemak dan kalori sebanyak 500 tanpa sedar betapa kuatnya anda main.

65) Teringin sesuatu yang manis? Gantikan dengan buah-buahan dan anda boleh jimat lebih kurang 200 kalori.

66) Tak payah makan luar. Makan makanan anda masak sendiri, dan anda akan tahu betul-betul apa yang anda makan.

67) Beli kasut baharu. Setelah 500 kilometer pakai, ini masanya anda mencari satu pasang kasut yang baharu. Kasut baharu = lebih banyak motivasi.

68) Beli penjejak kecergasan (fitness tracker)Cuba dapatkan sekurang-kurangnya 10,000 langkah setiap hari.

69) Dapatkan sekurang-kurangnya tujuh jam tidur. Kalau tak susah nak bakar lemak. Kurang tidur boleh memporak-porandakan metabolisma anda.

70) Sapukan kuali anda dengan cooking spray (link ke Lazada) daripada mentega. Sesaat semburan hanya mengandungi 10 kalori dan satu gram lemak (berbanding 102 kalori dan 12 gram lemak).

71) Lakukan senaman pull up. Banyak otot yang akan “dikerjakan”. Memang betul-betul bakar lemak.

72) Beli sedikit je bahagian snek kegemaran anda.

73) Gunakan masa anda dengan lebih baik. Kajian menunjukkan tekanan akan mencetuskan hormon bernama kortisol untuk membangkitkan selera anda.

74) Jadilah kurang konvensional sedikit. Cuba guna peralatan yang mempunyai bentuk yang lain sedikit seperti tayar lori untuk membantu badan anda membentuk lebih banyak otot.

75) Makan tu bagi “panas” sedikit. Sebenarnya rempah ratus dan lada yang pedas boleh mempercepatkan metabolisma dan membantu anda makan dengan lebih perlahan.

76) Berlatih dengan kawan, terutama sekali yang lebih kuat – dia akan menolak anda untuk bekerja lebih keras.

77) Buatkan peanut butter rasa lagi sedap. Satu sudu je dah ada 100 kalori. Boleh potong sedikit kalori tu dengan mencampurkan peanut butter dengan lobak merah atau keledek di dalam pengisar sampai licin. Masukkan dalam peti ais sehingga diperlukan.

78) Berlatih macam pahlawan.  Pelbagai latihan yang dibuat oleh artis bela diri adalah sesuatu yang sangat bagus untuk bakar lemak. Masukkan sekali plyometric dan anda boleh buat senaman dengan set yang besar, membolehkan waktu rehat anda rendah.

79) Elakkan makanan diproses yang mengandungi lemak trans, iaitu lemak yang dibuat di kilang yang sukar untuk badan anda hadam.

80) Bawa anak anda ke taman. Anda boleh buat pull ups dan kerjakan abdomen anda dengan pelbagai peralatan yang boleh anda jumpa di taman permainan.

81) Kunyah perlahan-lahan. Betul. Kajian menunjukkan yang anda akan semakin kurang makan.

82) Tahu setiap nombor. Pantau segalanya daripada kalori ke berat ke peratusan lemak dalam badan.

83) Mula lari. Nampak macam terang lagi bersuluh, tapi cuba lari sejauh yang mungkin. Pada hari keesokannya, cuba dan lari seminint lebih lama. Dalam masa beberapa minggu, anda akan sedaar betapa jauhnya anda boleh pergi berbanding hari pertama anda mula berlari.

84) Buat kerja rumah. Bakar kalori bila potong rumput (346 kalori setiap jam), sapu semua daun dan rumput potong tu (230), atau basuh kereta tu (269).

85) Jangan tunggu dalam barisan untuk treadmill. Buat lompatan bintang ataupun mountain climbers untuk memanaskan badan.

86) Cuba makan burung unta. Susah sedikit nak dapat di Malaysia ni tapi ia lagi kurang berlemak berbanding daging lain.

87) Cuba tukar nasi dengan sayur-sayuran rendah kalori seperti brokoli. Anda akan menjimatkan 250 kalori setiap pinggan.

89) Cuba eksperimen: potong waktu rehat sampai separuh bila angkat berat. Otot dan sistem kardiovaskular anda akan bekerja lebih keras, membakar lebih banyak lemak.

90) Bila makan di luar, minta sos di tepi. Anda akan kurang makan – dan banyak kalori boleh dielakkan.

91) Hati-hti dengan makanan “tanpa kalori”: kalau sesuatu produk tu ada kalori kurang daripada lima sepinggan, ia boleh dilabelkan tanpa kalori.

92) Gosok gigi anda sebelum tidur – tanpa pakai baju. Anda akan nampak kemajuan anda di dalam cermin dan boleh bagi semangat dekat diri anda sendiri untuk bersenam pada esok pagi.

93) Letakkan beberapa gol mudah setiap pagi – contohnya seperti berlatih selama 30 minit ke; elak daripada makan makanan ringan bila waktu petang ke. Sedikit demi sedikit lama-lama jadi bukit. Itu sebenarnya rahsia untuk bakar lemak cepat.

94) Makan banyak-banyak cottage cheeseSumber kalsium yang hebat dan hanya ada 163 kalori je satu cawan.

95) Main apa-apa game semasa tengok TV. Anda akan lebih jarang makan bila tangan anda sibuk.

96) Jangan bertatih atau pegang mesin kardio tu semasa bersenam. Orang yang bertatih pada rangka mesin tu selalunya tidak cergas. Itu bukannya kebetulan.

97) Berlatih dengan band elastik pada hari anda tidak boleh pergi ke gim (bila anda terlalu sakit ke).

Banyak tak cara bakar lemak yang saya senaraikan di dalam ni? Cuba guna sebanyak mana tips yang boleh dan tengok kesannya terhadap diri anda! 🙂



Diterbitkan oleh

Abdul Rahman

Seorang penulis, pembaca dan suka membuat sesuatu.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *