Secawan Koko Kehidupan

Nak Berjaya? Ingat Senang Ke?

2

Satu benda yang ramai orang ingat senang nak buat ialah berjaya.

“Siapa yang ingat nak berjaya tu senang?”

Ramai.

“Untung la dia anak orang kaya”

“Untung la dia buat bisnes pada waktu yang betul”

“Dia kenal orang yang betul”

Dan macam-macam lagi.

Ingat senang ke?

Kalau senang macam tu, kita dua dah kaya dah.

Taklah termenung ke luar jendela memikirkan apa makanan paling murah yang boleh kita dapat hari ni.

Nak berjaya tu macam-macam cara.

Tapi tak senang.

Mungkin mudah kot?

Sebab kalau orang tu konsisten dalam usahanya, kejayaan akan datang kepadanya… menjemputnya untuk ke tahap yang lebih tinggi.

Usaha itu bukanlah mudah.

Kena ada semangat.

Dan bila kata semangat… tak ramai orang ada semangat yang jitu.

Asyik rasa nak putus asa.

Tak ramai yang tahu yang semangat tu boleh dipupuk.

Dipupuk dengan melakukan satu atau dua perkara luar daripada kebiasaan setiap hari.

Kemudian lama kelamaan akan menjadi rutin.

Rutin itulah yang akan membantu kita untuk bergerak ke hadapan. Yang akan bawa kita ke arah lebih baik.

Macam satu benih. Benda baharu itu akan menjadi benih dan bila dibaja hari-hari, ia akan menjadi buah yang kita mahukan.

Susah?

Mestilah.

Gila apa?

Kalau senang… ramai orang dah berjaya dalam dunia ni.

Tapi tak.

Kita masih lagi di sini dengan membaca artikel seperti ini.

Sebab kita semua masih lagi dalam perjalanan.

Perjalanan ke arah diri yang lebih berjaya.

Tapi tak mengapa. Itu sesuatu yang boleh dilakukan.

Orang-orang berjaya sebelum kita semuanya ada perjalanan mereka sendiri, kan?

Kita pun.

Jadi jangan risau.

Teruskan perjalanan.

Dan moga kita semua akan sampai ke destinasi yang ingin kita tuju.

InsyaAllah…

Photo by mrkrndvs

2 Comments
  1. mrhanafi.com says

    saya pun terfikir bagaimana boleh berjaya dengan mudah..

    yang pasti memang tak mudah la..

    mencabar sungguh.

  2. Abdullah says

    Apa pndngan tuan tntg TBC(the bilion coins)?

Leave A Reply

Your email address will not be published.