Jadual Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam 2014

Di Kokotiam, kami menyediakan pelbagai panduan yang boleh membantu anda untuk memasuki perkhidmatan awam dan juga swasta.

Di bawah ialah jadual peperiksaan yang mungkin anda duduki jika anda ingin memasuki perkhidmatan awam. Lihat peperiksaan mana yang berkait dengan anda.

Jadual ini sudah dikemaskini pada 15/09/2014.

Nama PeperiksaanTarikh PeperiksaanBulanHari
Pembantu Penguatkuasa Gred N1706.01.2014 - 08.01.2014JanuariIsnin - Rabu
Pegawai Belia dan Sukan Gred S4108.02.2014FebruariSabtu
Pegawai Penerangan Gred S4101.03.2014MacSabtu
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat Gred F2908.03.2014MacSabtu
Pegawai Imigresen Gred KP1707.03.2014 - 30.03.2014MacIsnin - Jumaat
Penolong Pegawai Keselamatan Gred KP2710.03.2014 - 14.03.2014MacIsnin - Khamis
Pegawai Arkib Gred S4101.04.2014AprilSelasa
Separa Perubatan Gred U2914.04.2014 - 30.04.2014
dan 02.05.2014
April/MeiIsnin - Jumaat
Pegawai Pertahanan Awam Gred KP4130.04.2014AprilRabu
Akauntan Gred W4106.05.2014MeiSelasa
Penolong Pegawai Arkib Gred S2712.05.2014MeiIsnin
Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S4127.05.2014MeiSelasa
Penolong Pegawai Belia dan Sukan Gred S2708.06.2014 - 13.06.2014JunAhad - Jumaat
Penolong Pegawai Siasatan Gred P2910.06.2014- 11.06.2014JunSelasa - Rabu
Penolong Penguasa Penjara Gred KX2722.06.2014 - 26.06.2014JunAhad - Khamis
Penolong Penguasa Kastam Gred W2705.08.2014OgosSelasa
Penguasa Kastam Gred W4106.09.2014SeptemberSabtu
Separa Perubatan Gred U2920.09.2014SeptemberSabtu
Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41Dijangka Penghujung Oktober 2014OktoberSabtu
Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Gred S2701.11.2014NovemberSabtu
Ahli Fotografi Gred B1710.11.2014NovemberIsnin

Sambung membaca Jadual Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam 2014

5 Tips Untuk Bersedia Menghadapi Temuduga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Tahniah kepada anda yang terpilih untuk dipanggil untuk temuduga. Tidak kira temuduga kerajaan ataupun swasta, temuduga ini ialah proses penapisan yang di laksanakan oleh pihak majikan, bagi memilih calon-calon yang paling sesuai untuk di ambil bekerja.

Berdasarkan hasil kajian yang telah saya lakukan, terdapat juga pelajar yang mempunyai rekod akademik yang cemerlang masa di universiti tidak berjaya meyakinkan panel semasa temuduga.

Persoalannya ialah, kenapa panel tidak yakin dengan mereka, calon-calon yang mempuyai rekod akademik yang cemerlang.

Sambung membaca 5 Tips Untuk Bersedia Menghadapi Temuduga

Sumber Rujukan Peperiksaan Bertulis Akauntan Gred W41

Assalamualaikum w.b.t,

Dah bersedia dengan peperiksaan akan datang ini? Peperiksaan yang akan menentukan sama ada anda mendapat jawatan akauntan ged W41 ini. Banyak yang diperkatakan mengenai exam ini. Ada yang mencari contoh soalan yang akan keluar dalam exam ini, ada tak soalan IQ, soalan matematik macam mana yang akan keluar, apakah format soalan, dan macam-macam lagi.

Biasalah, nak menyediakan diri untuk peperiksaan… tak salah nak cari semua tu. Yang bagusnya, anda boleh dah dapatkan buku rujukan untuk peperiksaan bertulis gred 41, dan untuk anda, ialah gred W41. Nama panduan tu? Pakej Rujukan Peperiksaan Bertulis Akauntan Gred W41.

Anda boleh klik URL kat bawah ni untuk tengok:

Sambung membaca Sumber Rujukan Peperiksaan Bertulis Akauntan Gred W41

Cara Jawab Peperiksaan Akauntan W41

Untuk menjawab peperiksaan akauntan W41 bukan mudah. Tak ramai orang lulus. Tapi kita semua tahu ada empat seksyen untuk peperiksaan ini iaitu:

1. Pengetahuan am (pasal Malaysia)
2. Daya menyelesaikan masalah
3. Esei BM
4. Esei BI

Menurut buku panduan SPA sendiri, antara soalan yang boleh ditanya adalah seperti:

Sambung membaca Cara Jawab Peperiksaan Akauntan W41

Tarikh Peperiksaan Akauntan Gred W41

Tarikh untuk peperiksaan akauntan W41 adalah pada 4 Ogos 2012 ini. Jika anda terpilih untuk mengikuti peperiksaan akauntan W41 ini, anda boleh mengikuti panduan yang dikeluarkan.

UPDATE TAHUN 2014: Peperiksaan bermula pada 6.05.2014 pada hari Selasa. Anda boleh lihat jadual peperiksaan yang kami sediakan.

Sambung membaca Tarikh Peperiksaan Akauntan Gred W41