Cara Bantu Malaysia Jadi Lagi Maju

GDP untuk Brunei 90% datang daripada hasil minyak.

Kekayaan sesebuah negara bergantung kepada banyak faktor selain daripada KDNK. Malaysia ini mempunyai campuran pelbagai sektor dan hanya 30%+/- datang daripada hasil minyak.

Dan relatifnya, setiap negara mempunyai kos hidup yang berbeza.

Sebagai contoh negara jiran kita iaitu Singapura mempunyai kos hidup lebih tinggi daripada Malaysia.

Sambung membaca Cara Bantu Malaysia Jadi Lagi Maju

Harga Ketidaksamarataan

Kesaksamaan adalah perkataan yang hangat di dalam negara ini. Ramai orang percaya jika kita mempunyai kesaksamaan ini, negara ini akan menjadi lebih berjaya dan menjurus ke arah kejayaan.

Tapi apa yang perlu untuk negara ini?

Sama rata peluang ataupun sama rata hasil?

Perkara yang menyebabkan saya menulis artikel ini ialah ucapan permulaan Bill dan Melinda Gates di Stanford.

Sambung membaca Harga Ketidaksamarataan

Berapa Banyak Boleh Kita Komplen Dalam 4 Minit?

Berapa banyak boleh anda komplen dalam seminit? Dua minit? Empat minit?

Komplen adalah perkara normal. Ada perkara yang buat kita geram, buat kita rasa bersalah, buat kita rasa seperti loser.

Nak komplen itu satu lumrah. Manusia merupakan kehidupan yang ingin bersosial. Kita akan komplen bila harga minyak naik, harga rumah naik, harga kereta naik, macam-macam naik. Perut kita pun naik.

Itu adalah normal. Cuma tidak sihat. Tapi ada juga yang cuba komplen sebanyak-banyaknya dalam masa 4 minit.

Sambung membaca Berapa Banyak Boleh Kita Komplen Dalam 4 Minit?

Takpe! Takpe!

Satu penyakit yang dihidapi oleh ramai rakyat Malaysia.

“Alah, biar je lah… Cukup dah tu…”

Kita biasa mendengar frasa-frasa ini semasa kita melakukan sesuatu. Terutama sekali semasa kita bekerja. Budaya TIDAK APA sering ada bersama kita. Kita seperti sudah biasa meletakkan satu paras yang sangat rendah di dalam kerja harian kita.

Kenapa semuanya tidak apa?

Kenapa kita tak buat kerja kita sebaik-baiknya. Kenapa kurang sangat budaya cuba buat lebih baik? Bukan cuba menjadi seorang yang sempurna tetapi tidak melepaskan batuk di tangga.

Sambung membaca Takpe! Takpe!

Mana Orang Islam Letak Adab?

Islam mengajar kita untuk menghormati orang lain walaupun orang itu bukan beragama Islam. Kita diajar untuk memikirkan orang lain dan cuba sedaya upaya untuk memahami keadaan yang dilalui orang.

Malangnya episod baharu ini seperti tidak diendahkan oleh orang Islam malah ada yang mempolitikkan isu ini.

Kita sebagai orang Islam perlu menghormati orang. Cuba ingat bagaimana Nabi Muhammad dahulu dicerca, dimaki-hamun, tetapi secara lembut-lembut, perlahan-perlahan menarik orang masuk Islam. Itu ialah resepinya. Resepi untuk orang faham mengenai agama ini. Agama ini mengajar kita untuk beradab dan bukannya membuang di luar tingkap.

Mungkin dia mempunyai pendapat yang tidak serupa dengan kita. Mungkin dia cakap benda yang mengguris hati kita tapi bukankah dia juga seorang manusia? Sama seperti kami dan anda juga? Keluarga dia juga mempunyai perasaan dan apabila orang daripada agama lain melihat kita yang berperangai tidak bertamadun pastinya orang daripada agama lain seperti takut dengan Islam kerana adab kita melambangkan agama kita.

Sambung membaca Mana Orang Islam Letak Adab?