11+ Tips Untuk Menyimpan Duit Walaupun Tak Banyak Duit

Jika anda selalu habis duit, anda patut membaca post ini. Sesuai untuk sesiapa yang nak menyimpan.

Dalam ni ada lebih daripada 11 tip untuk anda simpan wang. Tip-tip anda boleh pakai supaya anda boleh tengok simpanan dalam akaun bank anda semakin besar.

Siapa tak nak ada duit lebih kan? Menyimpan wang adalah kewajipan untuk kita lakukan. Kalau ada duit rase tenang je hati kita. Bayangkan kalau kita tak menyimpan. Susah kita bila tak simpan duit… terutama di waktu susah nanti.

Ada beberapa soalan yang timbul apabila anda ingin menyimpan duit anda. Berapa banyak wang yang anda boleh jimat? Di mana anda mahu meletakkan duit duit anda, dan bagaimana anda boleh pastikan ia kekal di dalam itu? Berikut adalah bagaimana untuk menetapkan matlamat yang realistik, menyimpan perbelanjaan anda di cek, dan mendapatkan yang paling untuk wang anda.

Gambar oleh: lunaticg.blogspot

Kena pandai simpan duit. Gambar oleh: lunaticg.blogspot

1. HAPUSKAN hutang anda terlebih dahulu. Kira berapa banyak anda habiskan untuk membayar hutang anda. Anda akan dapat lihat bahawa menghapuskan hutang adalah cara terpantas untuk mendapatkan wang lebih untuk disimpan. Apabila anda tidak menggunakan wang untuk pembayaran hutang, anda boleh menyimpan duit tersebut. Tambahan lagi, lebih cepat anda membayar hutang, anda akan berasa ketenangan jiwa apabila tidak mempunyai sebarang hutang.

2. Tetapkan matlamat tabungan anda. Untuk matlamat jangka pendek, ini adalah mudah.

Jika anda ingin membeli permainan video, anda boleh cari kos barang tersebut. Sebagai contoh, jika anda ingin membeli rumah, anda tentuka berapa banyak downpayment yang anda perlu buat. Untuk matlamat jangka panjang, seperti persaraan, anda akan perlu untuk melakukan perancangan yang lebih rapi (anda kena memikirkan berapa banyak wang yang anda perlukan untuk hidup dengan selesa selama 20 atau 30 tahun selepas anda berhenti kerja) dan anda juga perlu memikirkan bagaimana pelaburan akan membantu anda mencapai matlamat anda.

3. Mewujudkan satu time-frame untuk menyimpan wang. Sebagai contoh: “Saya nak beli sebuah rumah dua tahun akan datang bermula dari hari ini.” Apabila anda menetapkan tarikh tertentu, tarikh tersebut membolehkan anda fokus untuk mencapai matlamat jangka pendek dan anda perlu pastikan matlamat boleh dicapai dalam tempoh masa itu. Jika matlamat yang anda tentukan itu tidak boleh dicapai, anda akan merasa kecewa.

timeframe-simpan-duit

4. Fikirkan berapa banyak yang anda perlukan untuk menyimpan selama semingu, sebulan, atau setiap kali gaji untuk mencapai setiap matlamat penyimpanan wang anda. Ambil kira setiap perkara yang anda perlu pertimbangkan dan  berapa banyak yang anda perlukan untuk memulakan simpanan harian anda bermula hari ini.

Untuk menyimpan, saya sarankan anda membuat penyimpanan tetap setiap bulan.  Sebagai contoh, jika anda mahu meletakkan downpayment sebanyak RM20,000 di rumah dalam masa 36 bulan (tiga tahun), anda akan perlu untuk menyelamatkan kira-kira RM560 sebulan setiap bulan.

Tetapi jika gaji anda lebih kurang RM1000, menyimpan sebanyak itu BUKAN satu matlamat yang realistik. Pastikan matlamat anda boleh dicapai dan tidak diluar kemampuan anda.

5. Menyimpan rekod perbelanjaan anda. Dengan kata lain, keep track perbelanjaan anda. Ada dua perkara mengenai duit anda: berapa banyak yang anda dapat dan berapa banyak yang anda belanjakan. Tulis perbelanjaan anda untuk setiap bulan.Buat seterperinci yang mungkin, dan pastikan ia termasuk pembelian kecil seperti shavers atau syampu dan lain-lain. Buat kategori untuk setiap pembelian seperti insuran kereta, bayaran kereta, bil telefon, bil elektrik, hiburan, dan lain-lain.

  • Simpan satu nota kecil dengan anda pada setiap masa. Jadikan tabiat anda merakam setiap perbelanjaan dan menyimpan resit.
  • Duduk sekali seminggu dengan nota kecil dan resit anda. Rekodkan perbelanjaan anda ke dalam Microsoft Excel. Anda boleh menggunakan fungsi kira di dalam Excel.
  • Terdapat juga app yang anda boleh muat turun untuk membantu anda menjejaki perbelanjaan anda.

6. Kurangkan perbelanjaan anda. Cuba anda lihat rekod perbelanjaan anda selepas satu atau dua bulan telah berlalu. Anda mungkin akan terkejut apabila anda melihat kembali rekod perbelanjaan anda: RM30 untuk ais krim, RM10 untuk tiket letak kereta, dan mungkin juga RM70 untuk tiket wayang. Anda mungkin akan melihat beberapa banyak pembaziran yang anda lakukan.

Bergantung kepada berapa banyak yang anda perlukan untuk menyimpan, mungkin anda perlu membuat beberapa keputusan yang sukar. Fikirkan tentang keutamaan anda dan buat potongan perbelanjaan yang anda sanggup. Kira berapa banyak potongan perbelanjaan anda, kemudian tengok berapa banyak anda dapat jimat dalam masa setahun. Anda akan menjadi lebih bermotivasi untuk untuk menyimpan bila anda tahu berapa banyak anda dapat jimat.

  • Bolehkah anda bergerak ke sebuah apartmen atau rumah yang sewanya lebih murah? Bolehkah anda membiayai semula (refinance) gadai janji anda?
  • Bolehkah anda menjimatkan wang pada minyak, atau tidak menggunakan kereta langsung? Jika keluarga anda mempunyai banyak kereta, bolehkah anda menggunakan hanya satu?
  • Bolehkah anda mendapatkan kadar caj yang lebih baik untuk insurans anda? Telefon bank-bank dan syarikat insurans yang ada dan pastikan anda mendapat harga terbaik.
  • Beli hanya semasa diskaun tetapi jangan jadikan alasan untuk membeli sepanjang masa ada diskaun. Jika anda boleh jimatkan sampai 50% dah bagus dah.
  • Bolehkah anda berhenti menggunakan telefon “landline” dan menggunakan telefon bimbit anda atau menyimpan wang dengan menghubungi melalui internet secara percuma dengan perkhidmatan seperti Skype?
  • Bolehkah anda hidup tanpa kabel atau TV satelit?
  • Bolehkah anda mengurangkan bil-bil utiliti (telefon, elekktrik dan air) anda?
  • Bolehkah anda mengurangkan makan di luar? Membeli bahan makanan secara banyak-banyak untuk mengelakkan anda kerap keluar? Mula menggunakan kupon? Masak di rumah? Anda mungkin dapat menjimatkan wang yang banyak apabila membeli banyak-banyak sekali gus.

7. Menilai semula matlamat simpanan anda. Cuba latihan ini: tolak perbelanjaan anda daripada pendapatan yang anda bawa pulang. Tolak juga cukai. Berapa banyak bezanya? Dan adakah ia sepadan dengan matlamat simpanan anda? Katakan anda telah memutuskan anda pasti boleh hidup dengan RM1500 sebulan, dan jumlah gaji anda ialah RM2300 sebulan.

Ini bermakna anda mempunyai RM800 untuk disimpan. Jika anda tidak boleh memuatkan objektif simpanan anda mengikut bajet anda, lihat kembali kenapa anda menyimpan dan tolak ke tepi perkara yang kurang penting atau anda boleh adjust jangka masa simpanan anda. Mungkin anda boleh tambah setahun lagi untuk membeli kereta baru dan pada waktu itu pun kereta sudah semakin canggih untuk anda beli ;)

8. Buat bajet. Sebaik sahaja anda telah berjaya untuk mengimbangi pendapatan anda dengan matlamat simpanan anda dan perbelanjaan, tuliskan bajet supaya anda akan tahu setiap bulan gaji berapa banyak yang anda boleh habiskan untuk setiap benda. Ini adalah penting terutamanya untuk perbelanjaan yang cenderung untuk turun naik, atau yang anda tahu anda boleh berhenti terus (Sebagai contoh: “Saya hanya akan membelanjakan RM30 sebulan pada filem / coklat / kopi / dan lain-lain.”)

9. Berhenti menggunakan kad kredit. Bayar untuk segala-galanya dengan tunai atau pesanan wang. Jangan menggunakan cek. Dengan kata lain, jangan berlagak kaya. Ia adalah lebih mudah untuk berbelanja apabila anda menarik daripada akaun bank atau kredit kerana anda tidak tahu dengan tepat berapa banyak di sana. Jika anda mempunyai wang tunai, anda boleh melihat bekalan anda berjalan rendah. Anda juga boleh bundle jumlah yang telah ditetapkan tunai yang diperuntukkan bagi setiap perbelanjaan dengan label atau menyimpan balang berasingan bagi setiap perbelanjaan (contohnya bundle / balang untuk minum kopi, satu lagi untuk gas, yang lain untuk pelbagai). Seperti yang anda tarik wang dari balang untuk perbelanjaan yang tertentu, anda akan melihat berapa banyak kekal dan anda juga akan mengingatkan had anda.

  • Jika anda perlu mempunyai kad kredit tetapi anda tidak mahu godaan mempunyai mereka tersedia untuk digunakan sehari-hari, menyekat bahawa seksyen dompet anda dengan nota atau gambar mengingatkan anda matlamat simpanan anda.
  • Kad kredit tidak sememangnya jahat, itu semua tentang kawalan diri anda. Jika anda menggunakan mereka bertanggungjawab (iaitu sepenuhnya membayar mereka keluar setiap bulan), anda boleh mendapat manfaat daripada mereka. Tetapi sebab kebanyakan syarikat kad kredit membuat wang, bagaimanapun, adalah kerana orang akhirnya membelanjakan wang yang mereka tidak mempunyai. Melainkan jika anda adalah salah satu daripada orang-orang yang agama boleh membayar baki sepenuhnya setiap bulan, anda lebih baik atas promosi bahawa syarikat kad kredit menggunakan untuk mengumpan anda dalam (tunai kembali, April pengenalan, batu penerbangan, dan sebagainya) .

10. Lihat jika anda boleh mencari akaun bank dengan kadar dividen yang lebih tinggi. Ia adalah lebih mudah untuk menjejaki simpanan anda jika anda mempunyai mereka memisahkan dari wang perbelanjaan anda. Anda juga boleh biasanya mendapat faedah yang lebih baik pada akaun simpanan daripada menyemak akaun (jika anda mendapat faedah ke atas akaun anda daripada mendaftar pada semua). Pertimbangkan pilihan faedah tinggi seperti CD atau FOREX account dengan tujuan menyimpan lebih banyak wang.

11. Bayar diri anda dahulu. Simpanan harus menjadi keutamaan anda, jadi jangan hanya mengatakan bahawa anda akan menjimatkan apa yang ditinggalkan pada akhir bulan. Deposit simpanan ke dalam akaun (atau piggy bank anda) sebaik sahaja anda akan dibayar. Cara yang mudah dan berkesan untuk memulakan penjimatan adalah untuk hanya mendepositkan 10% setiap cek dalam akaun simpanan. Jika anda mendapat cek atau jumlah wang tunai, katakan 710,68, gerakkan titik perpuluhan satu tempat ke kiri dan deposit bahawa jumlah: 71,07. Ini berfungsi dengan baik dan memerlukan sedikit pemikiran, sejak beberapa tahun lalu, anda telah sejumlah kemas dalam simpanan.

  • Anda boleh menubuhkan pemindahan automatik dari akaun anda daripada mendaftar untuk akaun simpanan anda.
  • Ramai majikan membenarkan anda untuk memotong simpanan dari gaji anda. Wang secara langsung didepositkan dalam akaun simpanan anda supaya anda tidak pernah melihat pada gaji anda.
  • Anda juga boleh mempunyai pelaburan untuk persaraan yang diambil secara langsung daripada gaji anda.

12. Jangan kecewa dan tidak berputus asa. Anda mungkin tidak fikir anda boleh menjadi kaya tetapi untuk menjadi jutawan adalah mustahil jika anda menubuhkan satu pelan simpanan yang agresif dan ikutinya. Anda mungkin akan terkejut berapa banyak wang yang anda boleh meletakkan diri untuk sesuatu yang jauh lebih menyeronokkan daripada apa yang anda boleh membeli dengan simpanan jangka pendek. Perkara yang baik sering mengambil masa dan lagi anda menyelamatkan kepentingan yang lebih anda akan membuat pada simpanan anda juga!

Tips

  • Setiap kali anda pergi untuk membeli sesuatu berfikir perkara yang anda menyimpan dan peratusan kasar simpanan anda setakat ini bahawa kos perkara dan agak kerap anda tidak akan membelinya.
  • Sentiasa lebih-menganggarkan perbelanjaan anda dan di bawah-menganggarkan pendapatan anda.
  • Jika anda mampu untuk berkongsi perkara yang anda telah, dari makanan ke ruang tamu untuk peralatan, cuba untuk berbuat demikian. Apa yang berlaku di sekeliling datang sekitar apabila ia adalah antara kawan rapat, tidak lama lagi cukup, anda akan mencari rakan-rakan anda melakukan perkara yang sama, dan manfaat semua orang.
  • Jaga harta benda anda. Dengan cara ini, anda akan perlu untuk menggantikan barang-barang yang kurang. Juga, jangan menggantikan item sehingga ia benar-benar perlu. Sebagai contoh, hanya kerana motor dalam rehat berus gigi elektrik tidak bermakna ia berhenti berfungsi sebagai berus gigi. Terus menggunakannya, dan apabila siap pergi membeli yang baru atau mendaftar waranti.
  • Mempunyai hobi? Padankan dana anda. Salah satu tabiat yang penting untuk penjimatan adalah jika anda mempunyai hobi, seperti kapal terbang model, sekerap-tempahan, berbasikal kotoran, menyelam skuba, dan lain-lain, menetapkan satu peraturan keras dan cepat bahawa apa sahaja yang anda membenarkan diri anda untuk menghabiskan masa pada hobi anda, anda sepadan dengan mereka dana untuk simpanan anda. Sebagai contoh, jika anda membeli sendiri sepasang RM45 sarung tangan menunggang, satu lagi RM45 pergi ke simpanan anda. Serius tentang penjimatan? Cuba menggandakan dana dipadankan anda! Pelan-pelan simpanan akan melakukan dua perkara: Simpan wang dengan kerap dan cepat, dan benar-benar menunjukkan kepada anda berapa banyak anda membelanjakan pada hobi anda, apabila ia kos anda dua kali ganda.
  • Jika anda menerima wang tunai yang tidak dijangka, meletakkan semua atau kebanyakan ia ke dalam akaun simpanan anda, tetapi terus untuk mengetepikan jumlah anda yang dijadualkan secara tetap serta. Anda akan mencapai matlamat simpanan anda terlebih dahulu.
  • Membuat pembelian dengan wang kertas, tidak tepat perubahan, dan sentiasa menyimpan perubahan. Gunakan piggy bank atau balang untuk syiling anda. Syiling dan perubahan mungkin kelihatan tidak penting tetapi apabila terkumpul dari masa ke masa mereka boleh membantu anda menjimatkan. Sesetengah bank kini menawarkan mesin mengira syiling percuma. Apabila anda menebus syiling anda, minta dibayar melalui cek supaya anda tidak akan terdorong untuk menghabiskan wang tunai baru anda dijumpai.
  • Kebanyakan orang boleh menyimpan sesuatu tanpa mengira pendapatan mereka. Bermula untuk menjimatkan sedikit akan membantu membina tabiat penjimatan. Malah menyimpan sebagai sedikit sebagai RM5 sebulan akan mengajar anda bahawa anda tidak memerlukan wang seberapa banyak yang anda fikirkan.
  • Jika anda tidak boleh membawa diri untuk memusnahkan semua kad kredit anda, sekurang-kurangnya membekukan mereka. Meletakkan mereka di dalam bekas, mengisi ia dengan air, dan melekat dalam peti ais anda. Dengan cara itu, jika anda merasakan keinginan untuk menggunakan kredit, anda perlu menunggu sehingga ais cair, dan pada masa itu, anda boleh datang ke deria anda dan menyedari bahawa anda tidak benar-benar perlu untuk membeli apa yang anda mahu untuk membeli. (Memang ekstrim cara ini!)
  • Jika anda akan dibayar kira-kira jumlah yang sama secara tetap, ia akan mendapat lebih mudah untuk bajet wang anda dari masa ke masa. Jika anda mempunyai pendapatan yang berubah-ubah, ia akan menjadi sukar untuk menjangka perbelanjaan anda kerana anda tidak akan tahu bila masa seterusnya anda akan dibayar. Senaraikan kategori bajet anda mengikut keutamaan dan memenuhi perkara-perkara yang paling penting terlebih dahulu. Bermain selamat; menganggap ia akan menjadi sementara sebelum anda mendapatkan wang lagi.
  • Gunakan ikrar. Sebagai contoh, mengulangi ikrar ini kepada diri sendiri sehingga ia tenggelam dalam: Hutang bukan pilihan.
  • Nikmati keseronokan yang tidak membazir di dalam kehidupan anda. Jangan laburkan banyak duit. Semasa ekonomi meleset, abda masih mencari perkara yang menyeronokkan walaupun tidak mahal. Macam-macam boleh buat. Remaja mempunyai pertandingan tarian, dan semua orang boleh bermain monopoli, melakukan teka-teki, membaca, dan mendengar radio. Dapatkan bersama-sama untuk membincangkan falsafah atau berdoa; bermain poker atau membuat bantal selimut gila; instrumen permainan dan tarian. Pada hari-hari, ia mengambil masa beberapa imaginasi dan kepintaran, tetapi mereka mempunyai banyak keseronokan tanpa melepak di pusat membeli-belah, dan anda boleh juga. Banyak persahabatan dan pakatan yang dibentuk semasa Kemelesetan Besar pada asas aktiviti itu berdiri ujian masa.
  • Setiap alasan yang anda beri untuk ponteng berjimat: ‘saman’ diri anda. Caj diri anda 50 sen untuk setiap alasan di dalam tabung anda. Anda akan dapat lihat betapa banyaknya duit anda akan terkumpul!
  • Malah jika anda BENAR ingin sesuatu, tanya diri anda, adakah anda BENAR memerlukannya? Lebih daripada separuh masa, ia akan menjadi tidak besar.

Peringatan untuk mereka yang ingin menyimpan duit

  • Jika anda mempunyai kawan yang boros, anda mungkin perlu membuat satu senarai alasan untuk menjelaskan mengapa anda tidak boleh keluar dengan mereka sepanjang masa.
  • Jangan keluar window shopping dengan membawa duit dengan diri anda. Anda lambat laun akan terdorong untuk membelanjakan wang anda. Hanya membeli-belah dengan senarai membeli-belah yang telah ditetapkan.
  • Selepas seminggu yang panjang bekerja, anda mungkin mahu untuk menikmati mewah beberapa, memberitahu diri sendiri, “Saya impikan ini”. Ingatlah bahawa perkara yang anda beli tidak adalah hadiah kepada diri sendiri, mereka adalah perdagangan, produk untuk wang. Katakanlah, “Sudah tentu saya layak ini, tetapi saya mampu? Jika saya tidak mampu, saya masih orang yang layak, dan saya masih layak untuk memenuhi matlamat simpanan saya!”
  • Melainkan jika anda berada di dalam  yang benar-benar terdesak (seperti anak anda kelaparan ataupun ada orang mengacu pistol ke kepala anda), jangan sentuh langsung duit tu. Jangan fikirkan perkara yang remeh-temeh seperti selalu keluar makan dengan rakan anda ataupun buat perkara yang mebazir. Benda kecil-kecil boleh tunggu lagi kerana apabila anda ponteng membuat penjimatan harian, anda akan mendapat masalah pada kemudian hari.
  • Jangan risau kalau tak dapat ikut 100%. Anda boleh cuba lagi nanti.


Tip terakhir: Bila anda dapat duit raya, jangan lupa simpan duit raya tu! Terutama sekali bila anda masih kecil. Masa tu anda boleh dapat banyak dan bila anda dah besar, susah nak dapat duit raya banyak. Admin tak dapat langsung dah :(

Jangan lupa simpan duit raya ya... Gambar oleh arienzackary

Jangan lupa simpan duit raya ya… Gambar oleh arienzackary

Komen anda? :-)